Het waren elegante, welgevormde, krachtige en echte locomotieflegendes: de sneltreinlocomotieven van de Staatsspoorwegen van de Beierse serie S 3/6 en de Württembergse serie C schreven spoorweggeschiedenis, net als de modernste viercilinder Pacific, de Baden IVh, waarvan tot 1920 20 exemplaren werden gebouwd door J. A. Maffei in München.
Onder andere de 18.3, zoals de hoogwielige en ongeveer 2000 pk sterke motoren door de Reichsbahn werden genoemd, trok jarenlang betrouwbaar beroemde treinen als de “Rheingold” of de “Riviera-Napels Express” op de renbaan van Mannheim – Basel. Na 1945 leek zijn lot als splintersoort echter bezegeld en werd de schroothoop bedreigd.
Toen kwam Theodor Düring, het hoofd van het Centraal Bureau van de Federale Spoorwegen en een groot liefhebber van de krachtige schoonheden van de staatsspoorwegen, op het toneel en liet 18 323, 18 316 en 18 319 opknappen en moderniseren voor de veeleisende dienst tijdens testritten. Ze bleken uitstekend te zijn en werden gebruikt bij het testen van nieuwe locomotieftypen in de hele Bondsrepubliek Duitsland.
Het rariteitenkabinet van Düring, waartoe ook een Beierse S 3/6 behoorde, veroorzaakte niet alleen grote opschudding onder de spoorwegarbeiders, vooral omdat 18 316 in 1956 in een recordrit 162 km/u haalden. 18 323 liep het langst en was de ster van vele uitverkochte speciale reizen vanaf het midden van de jaren 1960 tot zijn pensionering eind 1969.
Vooral in Baden verwonderden massa’s mensen zich vaak over de stoomlocomotiefreus, wiens carrière 50 jaar eerder in deze regio was begonnen. Veel spoorwegarbeiders waren hun racers nooit vergeten. Zo zou een treinmachinist uit Offenburg ooit met grote melancholie de volgende uitspraak hebben gedaan: “As ebbis goodets as the Maffei-Maschin’ kriege mer nie mähr”. Ten minste twee van deze goede Maffei-locomotieven zijn bewaard gebleven: 18 323 en 18 316 in Offenburg en Mannheim herdenken dit Baden-Beierse meesterwerk in de Duitse locomotiefbouw.
Vertaling Google translate
Bron: Stoomlocomotief 18 323 | Märklin Website NL (maerklin.de)