bron: (5) OVnieuws-info / Treinen in Nederland – YouTube
De Mat’64 (Plan V / Apekop) is weer terug van weggeweest. Sinds zaterdag 3 mei 2025 rijdt het iconische treinstel bij Keolis op de Valleilijn.
Op 10 december 2023 heeft Keolis de treindienst op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen overgenomen van Connexxion. Als onderdeel van de nieuwe concessie moeten alle zeven treinen (vijf Protos’en en twee Flirts) worden gereviseerd en voorzien worden van de RRReis-huisstijl. Voor de renovatie staat een treinstel een paar maanden in de werkplaats. Hierdoor heeft Keolis voor een periode van twee jaar maar zes treinstellen beschikbaar. Om de treindienst te rijden zijn ook zes treinstellen nodig maar er is echter ook een reservestel nodig om te kunnen rijden als de treinen onderhoud hebben of vanwege een defect niet inzetbaar zijn.
Keolis wilde eerst een Blauwnet Flirt vanuit Overijssel, waar Keolis ook rijdt, tijdelijk naar de Valleilijn halen. Dit mocht echter niet van de provincie. Na lang zoeken werd een museumtrein uit 1973 gevonden die ingezet kon worden. De Stichting 2454 CREW stelde haar Mat’64 met nummer 904 ter beschikking. Vroeger reden de Plan-V’s ook op de Valleilijn onder NS, en later Connexxion. In totaal zijn 246 Plan-V’s gebouwd. Hiermee was het de grootste serie treinstellen ooit gebouwd voor NS en waren ze heel beeldbepalend voor de spoorwegen. Op 25 september 2016 nam NS met een grote afscheidsrit na 50 jaar trouwe dienst afscheid van het treintype. Nu, 9 jaar later, komt er weer één terug in reguliere dienst. Op 1 november vorig jaar is de Plan-V door Protos 5032 naar Roosendaal gesleept om klaargemaakt te worden voor zijn nieuwe inzet. In Roosendaal werd de 904 voorzien van de Valleilijn-huisstijl.
Dit is niet de eerste keer dat de 904 van Stichting 2454 CREW van een unieke kleurstelling wordt voorzien voor een klant. Begin juni vorig jaar werd de 904 compleet voorzien van de oranje huisstijl van het bedrijf JAN© Accountants en Adviseurs. Na twee dagen werd de 904 toen weer teruggebracht naar zijn geel-blauwe historische kleur. Op 11 april 2025 maakte de 52 jaar oude Plan-V, voorzien van de frisse Valleilijn-huisstijl, een testrit door Zeeland en daarna werd hij overgebracht naar Amersfoort. Op 3 mei 2025 werd de ‘vernieuwde’ 904 gepresenteerd aan de pers. Daarna maakte het treinstel 4 slagen op het traject waar hij vanaf 6 mei gaat rijden, tussen Amersfoort en Barneveld Zuid. In de ochtendspits zal de Mat’64 doordeweeks twee slagen rijden op het traject. Als het nodig is, zal het treinstel ook sporadisch ingezet gaan worden naar Ede-Wageningen.
Kijk voor onze uitgebreide fotoreportage op: https://www.mp-produktie.nl/2025-05-0…