Vandaag woensdag, 22nd mei 2024
Martin's Märklin Fanpage

Märklin Modelspoor 50 jaar verzamelaar

Geschiedenis

Martin’s Treinen Geschiedenis
De geschiedenis van de passie voor modelspoor is al vanaf klein kind bij mij begonnen.

lees hier meer over het begin en hoe het verder ging

Foto: Dick Rosmolen
Bovenstaande foto is rond 1970 genomen in de Wagenbergstraat 122. De kelder was “mijn domein” voor treinen en ook toen al muziek!

Ik ben geboren in 1958 in Rotterdam zuid en mijn eerste levensjaar was in de Oranjeboomstraat. Op nummer 259 hadden mijn opa en oma een winkel, een zuivelinrichting zoals dat toen mooi op de etalageruit prijkte. Achter de winkel was een plaats met een schuur voor opslag en daarachter…. De spoorlijn! Heel veel treinen op het traject Dordrecht – Rotterdam. Personentreinen, goederentreinen, werktreinen. Van alles kwam er met best veel geweld allemaal langs. In de Rose-Spoorstraat was een rangeerspoor wat het grote spoor kruiste. Dat lijntje ging naar o.a. de Blue Band fabriek.

We verhuisden als snel naar de nieuwe wijk Pendrecht in Rotterdam Zuid en naast ons huis….. De spoorlijn! De lijn Schoonebeek – Pernis. Olietreinen dus met dikke diesellocomotieven er voor. Soms wel drie locs aan elkaar met een hele sleep wagons er achter. De verwondering werd bewondering en daarna de liefde voor treinen.

Ik wilde natuurlijk ook een modeltrein. Met de neus tegen de etalage bij de speelgoedwinkel van Visser op plein 1953 en in de stad naar V&D, want die hadden ook machtig veel treinen hoor!

Ik kreeg m niet, Nee zij mijn vader resoluut, daar ben je nog te klein voor. Ik heb moeten wachten tot in 10 werd en ja! Toen werd ik op mijn verjaardag wakker en daar was ie.. mijn eerste Märklin trein!

Mijn vader had geen begin set gekocht maar meteen het serieuze werk. Een grote mooi blauw 30VA transformator, rails én de blauwe loc van de Nederlandse Spoorwegen.

Maar rijden deed ie niet. De winkelier had er niet veel verstand van, mijn vader was technisch ook niet van dit soort zaken een expert. Ik wel in alle bescheidenheid want mijn neefjes hadden wél allemaal treinen. En daar mocht ik natuurlijk mooi mee spelen toen ik zelf nog geen trein had. De ervaring van aansluiten en zelfs kleine reparaties gingen mij goed af.
Ik kwam er achter dat er geen aansluit rials bij zat maar een schakel / contactrail. Naar de winkel samen met mijn vader. Ik als klein wijsneusje aangewezen hoe de trein aan te sluiten was. Op een stukje testrails kwam er ook geen beweging in. Ik mocht een andere locomotief uitzoeken. En dat werd de Märklin loc 3050. De Electrische Loc van de SBB-CFF. En daar ligt ook meteen de latere link voor de liefde voor de Zwitserse Spoorwegen.

De loc heb ik nog steeds in de collectie en is rijvaardig, zei het zoals dat heet, Zwaar bespeeld.

Plezier heb ik nog steeds, en als treinenliefhebber nooit geen spijt gehad van de keuze voor Märklin