Vandaag zaterdag, 27th juli 2024
Martin's Märklin Fanpage

Märklin Modelspoor 50 jaar verzamelaar

Rangeren met de EG 2 (Märklin 3447)

Rangeren met de EG 2 (Märklin 3447)

Vandaag staat er een hele mooie bijzondere locomotief op de baan. Op ons bescheiden rangeerterrein treffen we de EG 2.
Uitvoering van de DRG

Er achter hangen twee personen wagons van hetzelfde spoorwegbedrijf in de klassieke kleuren rood/geel

*) note: in het onderstaande artikel lezen we dat deze locomotieven enkel voor goederenvervoer werden ingezet! Gelukkig kunnen we zelf combineren en rijden met wat onze eigen voorkeur heeft. Het blijft immers een leuke hobby 😊


informatie over de originele loc


Bouwserie E70 2 / Bayerische EG2

De Bayerische EG 2 was een elektrische locomotief van de Königlich Bayerischen Staatseisenbahnen (K.Bay.Sts.B) welke gebruikt werd voor het goederentransport op het traject tussen Freilassing en Berchtesgaden. Hij werd bij de Deutsche Reichsbahn ingedeeld als bouwserie E702 en volgde andere locomotieven in deze bouwserie E70 zoals de Preußische EG 502 – EG 505 en Preußische EG 507 en EG 508 die tevens bij de DRG als bouwserie E70 waren ingedeeld.

Ontwikkeling en Bedrijf

Het traject Salzburg – Freilassing – Berchtesgaden werd tussen 1912 en 1914 geëlectrificeerd. De Königlich Bayerischen Staatseisenbahnen (K.Bay.Sts.B) bestelde in 1913 voor dit traject een aantal proef-locomotieven, waaronder de Bayerische EG-2. De bouw van de locomotief liep echter vertraging op door het uitbreken van de 1e wereldoorlog. Hierdoor vond de levering van de beide locomotieven pas in 1920 plaats. In 1926 werden de locomotieven ingedeeld bij de Deutsche Reichsbahn (DRG) als bouwserie E702 en kregen ze de bedijfsnummers E70 21 en E70 22 toebedeeld. Na de 2e wereldoorlog belandden beide locomotieven bij de Deutsche Bundesbahn (DB). De locomotieven kregen de bijnaam “Beierse Krokodil”. De locomotief is op twee draaistellen met beweegbare plateaus en bufferbalken opgebouwd, de voorbouw boven de aandrijvingen is echter vast met de middenkast verbonden. De aandrijving geschiedt via blinde assen en typische driehoekige koppelstangen.

Beide locomotieven hebben nog dienst gedaan bij de Deutsche Bundesbahn tot 1950 en 1951 waarna ze terzijde zijn gesteld. Helaas zijn alle exemplaren van de Bayerische EG 2, verschroot.

Bronnen:

  • wikipedia:Bayerische EG 2[1]

Martin / Admin

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Read also x